Nikon 14-24 f2.8, 24-70 f2.8, 70-200 f2.8

miercuri, 23 februarie 2011

Pe pielea mea... Cum mi-am luat Nikon

Nu stiu exact din ce considerente, dar le banuiesc, am fost manat de dorinta de a-mi lua un aparat de fotografiat. Imi place foarte mult sa calatoresc si mi-am dat seama ce momente superbe nu le-am putut imortaliza din cauza prostiei si ignorantei mele in ale fotografiei. Punctele culminante au fost concediile in Maramures, pe Valea Vaserului - cu mocanita si la bisericile maramuresene, plus Bucovina. Am ajuns acasa si am fost terminat cand am vazut "opera". Faceam cu un Panasonic FZ 7. Nu, nu aparatul este vinovat, eu nu aveam nici o cunostinta despre fotografie. Am avut in adolescenta un Zorky 4, faceam poze numai pe clasica setare, 5.6 cu 125. Sa revenim... M-a apucat sa-mi iau un aparat. Trebuie sa recunosc ca undeva aveam eu inmugurit microbul si acum incepuse sa se dezvolte... Am citit zeci si sute de topicuri. Vroiam Nikon. Aveam, cum este normal, de optat intre mai multe aparate. Este foarte rau sa nu stii ce vrei sa cumperi. Toti iti dau informatii, isi dau cu parerea, unii cu mai multa si altii cu mai putina bunavointa, dar decizia este a ta. Cel mai bun raspuns per general, chiar daca la acel moment ma enerva cumplit, este "cumpara ce simti tu ca-ti trebuie". Problema se complica exponential la obiective, dar despre asta mai tarziu. Dupa multe cautari, am decis sa-mi iau un Nikon D 5000. Nu regret, sau nu regret profund aceasta alegere, dar putea fi una mai buna. Normal, D 90. Dar de unde sa stiu eu la vremea respectiva de avantajele motorului de focus intern, de butonul de ISO de pe body si de alte facilitati. M-am axat pe numarul de pixeli, pe procesor, care sunt comune. NU spun ca este o alegere gresita, dar la un moment dat vrei mai mult. O MARE greseala este ca l-am cumparat de la Domo. Un magazin de electrocasnice, pentru oameni care vor plasma in casa chiar daca au pamant pe jos. Tipic romanesc. Vanzatori de doi lei, care pot vinde cu acelasi succes parizer si Nikon. Nu fac diferenta, te trateaza ca pe o gospodina plecata dupa cartofi la piata. Dar am avut bafta si este ok aparatul. Ca sfat, NU cumparati calculatoare, imprimante si aparate foto de la supermarketuri si magazine de electrocasnice. In plus, pe langa o consiliere profesionala, necumparand de la F64, am mai pierdut si bonusurile si facilitatile existente. Discount-uri la Workshop-uri, garantie extinsa etc. Am luat aparatul, singurul din magazin, alta greseala mare, dar am avut, asa cum ziceam, mare bafta, cu un obiectiv 18-55. Nu e rau, dar nici nu ai mare bucurie cu el... faci poze, atat.

Am ajuns acasa si ma asteptam sa vad minunea. Declansare si o fotografie superba... Ei bine... va dati seama ca nu a fost asa. DEZASTRU! Erau praf pozele. Am iesit la un shooting in Herastrau si cand am ajus acasa speram ca am incurcat fisierele cu ale sotiei care a ramas credincioasa Panasonicului. Dar nu: erau, din pacate, ale mele. Toate posibilitatile le aveam in acele poze... in afara de cea buna. Subexpuse, supraexpuse, miscate, inecate etc. Poate din 100 sa se fi nimerit 2-3 ok. Dar ok, atat. Nu intelegeam nimic, cum un aparat de 2600 ron sa scoata ceva asa de prost? In cautarile mele, am citit o fraza pe care am inteles-o si mi-a placut enorm: In momentul in care iti iei un D-SLR, din cele doua mari dileme - cine e prost, aparatul sau fotograful - ai garantia ca poti renunta la prima fara probleme. Este unul din marile avantaje. HA HA HA!

Urmatorul pas a fost, si cred ca toti fac initial asa, sa pun intrebari pe forum. Toti, spre disperarea mea, imi spuneau sa citesc manualul. L-am citit, dar manualul este prost. Foarte prost. De ce? La inceput, se adreseaza posesorilor de aparate care pana atunci folosisera numai rasnita de cafea, gen puneti bateria si scoateti capacul de pe obiectiv si declansati, dupa care, iti explica cum poti face tu fotografii minutate modificand diafragma de la mic la mare, schimband campul de profunzime. Cum poti tu, dupa ce ai pus bateria si neaparat ai scos capacul, ca altfel e mai greu, poti fotografia la un timp de expunere de 1s o cascada si sa iasa apa ca un abur. HA HA HA! ma face sa rad. Nu, nu va iesi nimic, credeti-ma. La o secunda timp de expunere, pe soare, sau chiar pe timp innorat, fotografiind o cascada va iesi un mare si frumos... alb. Adica... varza. A, ca scrie la un alt capitol, undeva, candva, mic si intr-un colt, printre altele de compensare... e alta mancare de peste. Ca poate mai scrie, nu sunt sigur, de vreun filtru, e iar alta mancare. Poate nici nu trebuie sa fie astfel de informatii intr-un manual, dar nici nu inseamna ca daca-l citesti vei sti cu ce se mananca o fotografie...

Am citit in continuare, am luat suturi de la multe vedete de pe forum si ma pregateam de concediu. Eram convins ca voi rupe gura targului... Glume... Dupa multe sapaturi si nopti nedormite, am decis ca un 70-300 VR II este exact ce-mi lipseste mie, undeva la limita chelului si tichiei de margaritar... L-am luat. Ca si in cazul achizitiei aparatului, ma asteptam ca, odata pus pe body, sa iasa si zana fermecata si sa-mi dea cu bagheta peste mana si sa fac fotografii superbe. Ei bine... al doilea DEZASTRU. Poze intunecate, f 4.5 - 5.6 nu prea reprezentau ceva pentru mine. Eu dadusem o caruta de bani pe el si vroiam sa produca poze bune. Gresit. Am fost in concediu cu el, eram oarecum incantat de fotografii, dar... acum la niste luni imi dau seama ca se putea mult mai mult...

Alta greseala, pe care acum o regret, a fost vanzarea lui. Am vandut 18-55 si 70-300 si mi-am luat un 18-105. Nu e un obiectiv prost, dar nici asta nu rupe gura targului, nici macar a aluia din Vitan. Este un all around bun la toate, dar nimic deosebit. Nici cal, nici magar, nici wide nici tele, nici luminos nici macro... Obiectiv cu care sa-ti pozezi familia in parc. Poate singura achizitie mai inteligenta a mea a fost un set de filtre. Am reusit cu ele niste cadre interesante, inclusiv efectul de abur la apa curgatoare.

Acum, dupa 8 luni de la inceputul nebuniei am ajuns intr-un punct de care sunt mandru: stiu ce vreau, de ce am nevoie. Este mare lucru. Stiu clar ca pentru un low buget este bine sa ai un fix luminos, personal imi place enorm Nikon 35mm f/1.8 G AF-S DX, daca aveti Nikon 18-105mm f/3.5-5.6G AFs VR este ok si pastrati-l, si un tele, normal, regretatul meu obiectiv Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 G IF ED VR II. Adaugati si un SB 600, vorbiti cu zana sa va ajute un pic la setari si sigur nu o sa va faceti de ras in nici o situatie.

Sunt convins ca, in afara de cateva persoane suprainzestrate, cu totii au trecut prin experientele mele. Toti au avut si au asemenea dileme. Se vede si dupa proportia intrebarilor de pe forumul nikonisti... Ce aparat sa-mi iau, ce obiectiv imi recomandati. Ca sfat al unuia trecut recent prin asa ceva, si la un Low buget, va sfatuiesc: luati-va un body care sa va permita si un viitor, in acest moment un D90 este ideal si nu va luati nici un alt obiectiv decat cel de pe aparat: 18-55 sau 18-105. Clar ca al doilea e mai ok, mai ales ca vine la kitt cu D90-ul. Nu investiti in primul an in obiective, sau macar pana nu treceti prin mai multe situatii: vara, iarna, manastiri, castele, pesteri, poze contre jour (sa simtiti acolo utilitatea blitz-ului) si, daca aveti noroc, un shooting de fotografie de eveniment. Dupa aia vedeti ce va pasioneaza cu adevarat: portret, macro etc.

Voi continua cu fotografii facute de mine si cu noi achizitii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu